Translate

sábado, 21 de março de 2020

LEGO® Inventor Record &Play 4095 - Um robot singular no universo LEGO


Em 2003, depois da euforia do RCX e dos Scouts, passando pelo CyberMaster, a LEGO®  lança o Record & Play, um robot "simpático", leve e acessível a qualquer criança (7+) o seu manuseamento. Lançado com número 4095 na gama inventor, este robot possuía um hub com as seguintes particularidades: Dois motores independentes incorporados, como no CyberMaster, uma memória que gravava (Record) 20 segundos de movimento e claro, a capacidade de reproduzir o mesmo movimento gravado (Play) uma vez ou até 3 vezes seguidas. Abaixo a imagem do hub (só foi vendido com este set)


In 2003, after the euphoria of RCX and Scouts, going through CyberMaster, LEGO®  launched Record & Play, a "friendly" robot, light and accessible to any child (7+). Launched with number 4095 in the inventor range, this robot had a hub with the following particularities: Two independent motors incorporated, as in the CyberMaster, a memory that recorded (Record) 20 seconds of movement and of course, the ability to reproduce the same recorded movement ( Play) once or up to 3 times in a row. Below the image of the hub (only sold with this set)




Este set possibilita 12 criações, umas muito divertidas como o gafanhoto, outras mais elaboradas como a traçadeira tipo plotter. Vem acompanhado com um livro de instruções que vos deixo abaixo (clique na imagem).

This set allows 12 creations, some very fun like the grasshopper, others more elaborate like the plotter type plotter. It comes with an instruction book that I leave you below (click on the image).


Segue mais abaixo um pequeno video com a "plotter" que se pode realizar com este conjunto.

Below is a short video with the "plotter" that can be made with this set.









Abaixo outro pequeno video com a "gafanhoto" que se pode realizar com este conjunto.

Below is another short video with the "grasshopper" that can be made with this set.


Abaixo outro video onde se apresentam diversas construções deste conjunto.

Below another video where several constructions of this set are presented.


Seguem-se fotos das construções propostas neste conjunto:

Following are photos of the buildings proposed in this set:












quarta-feira, 18 de março de 2020

O Micro Scout - LEGO® MindStorms® 9748 (1999) e 9754 (2000).

Baseados na saga Star Wars, a LEGO Group lançou em 1999 primeiramente o Droid Developer Kit (set 9748) e posteriormente o Dark Side Developer Kit (set 9754).
Embora sendo o Micro Scout um robot da série MINDSTORMS® , apresenta fortes alterações ao RCX base desta série.
Este hub não possui qualquer porta de ligação in ou out, ao contrário do RCX que possui 3 portas in e 3 portas out, bem como um leitor e emissor de infravermelhos. O Microscout possui um motor incorporado bem como um sensor de luz. Vem programado com 7 programas e um outro extra denominado P.
Em baixo as caixas originais dos dois sets (entre ambas as edições japonesas). Mais abaixo as fotos das 3 edições deste hub o com base cinzenta escura, com duas versões uma branca/azul no topo e outra cinzenta clara/vermelha (32344c01) e o com base preta (32344c02).

Based on the Star Wars saga, in 1999 the LEGO Group first launched the Droid Developer Kit (set 9748) and later the Dark Side Developer Kit (set 9754).
Although the Micro Scout is a robot from the MINDSTORMS® series, it presents strong changes to the base RCX of this series.
This hub does not have any in or out connection port, unlike the RCX which has 3 in and 3 out ports, as well as an infrared reader and emitter. Microscout has a built-in motor as well as a light sensor. It comes with 7 programs and an extra one called P.
Below are the original boxes of the two sets (between both the Japanese edition). Below are the photos of the 3 editions of this hub: the one with a dark gray base, with two versions, a white / blue one on the top and a light gray / red one (32344c01) and the one with a black base (32344c02).



9748 - Droid Developer Kit
em cima a versão original e em baixo a versão japonesa.




9754 - Dark Side Developer Kit, 
em cima a versão original e em baixo a versão japonesa.





Coloco a seguir as imagens das construções base destes dois conjuntos. Do conjunto  Droid Developer Kit 9748 (embora no CD-ROM que o acompanha dê a possibilidade de construir outros, em nível avançado):

Below are images of the basic constructions of these two sets. From the Droid Developer Kit 9748 (although the accompanying CD-ROM gives you the possibility to build others, at an advanced level):



R2-D2 Astromech Droid


L-3GO Trainer Droid


Jedi Knight Droid



Do conjunto Dark Side Developer Kit 9754:

From the Dark Side Developer Kit 9754 set:


L-8GO Navigator


Droid Starfighter


Sith Lord


Stepper


X-Walker


AT-AT

Este conjunto (9748) permite que construa pequenos robôs controlados pelo Micro Scout, um hub com sensor luz, motor e um sistema de controle. Um CD-ROM acompanha a caixa.
Três níveis de construção estão programados : Jedi Aprendiz, Jedi Knight e Jedi Master. No Jedi Aprendiz o manual (em papel ou CD-ROM) permite-nos construir passo a passo o robô de nossa escolha: R2-D2 ou L-3GO, criação original do LEGO® . No Jedi Knight, as instruções permitem que você construa um tipo de veículo equipado com um tenaz na frente. É aconselhável fazer melhorias ou simplesmente personalizar um pouco o droid. No nível Jedi Master, não há mais instruções: o jogador pode dar liberdade à sua imaginação! O CD-ROM dá alguns conselhos (e imagens preciosas) para construir outros droids: submarino Gungan, peixe gigante ou dróide de combate em seu STAP, mas para tal é será necessário trabalhar a partir de imagens para reproduzir o resultados propostos pela LEGO®  ...

O Micro Scout contém sete programas diferentes (no fim deste post pode visualizar um vídeo retirado do CD_ROM, com a totalidades destes programas aplicado ao robot L-3GO):
1 - Marcha atrás;
2 - Marcha atrás e depois marcha em frente;
3 - Marcha atrás e, se deteta luz no seu sensor frontal,  marcha em frente;
4 - Se a luz for detectada, marcha em frente.  Se a luz estiver apagada e for ligada novamente, faz marcha atrás e depois para a frente.
5 - Se a luz for detectada, depois perdida (ou desligada) e depois redetectada, anda cada vez mais rápido para a frente.
6 -  Se a luz mudar, faz marcha em frente e depois inverte o sentido.
7 - O Micro Scout emite um código sonoro. Se o código (sequência de sons em luz) for reproduzido corretamente com uma lanterna, vai para a frente. Caso contrário, faz marcha atrás.
Em baixo segue o link para o livro e para o CD_ROM que acompanha este kit.

This set (9748) allows you to build small robots controlled by Micro Scout, a hub with light sensor, motor and a control system. A CD-ROM is included in the box.
Three levels of construction are scheduled: Jedi Apprentice, Jedi Knight and Jedi Master. In Jedi Apprentice the manual (on paper or CD-ROM) allows us to build step by step the robot of our choice: R2-D2 or L-3GO, original LEGO®  creation. In the Jedi Knight, the instructions allow you to build a vehicle type equipped with a tongs at the front. It is advisable to make improvements or simply customize the droid a little. At the Jedi Master level, there are no further instructions: the player can give freedom to their imagination! The CD-ROM gives some advice (and precious images) to build other droids: Gungan submarine, giant fish or combat droid in your STAP, but for that it will be necessary to work with images to reproduce the results proposed by LEGO®  .. 


Micro Scout contains seven different programs (at the end of this post you can view a video taken from CD_ROM, with the totality of these programs applied to the L-3GO robot):
1 - Reverse gear;
2 - March backwards and then march forward;
3 - Reverse and, if light is detected on your front sensor, go forward;
4 - If the light is detected, move forward. If the light is off and turned on again, reverse and then forward.
5 - If the light is detected, then lost (or turned off) and then redetected, it moves faster and faster forward.
6 - If the light changes, go forward and then reverse the direction.
7 - The Micro Scout emits a sound code. If the code (sequence of sounds in light) is correctly reproduced with a flashlight, it moves forward. Otherwise, reverse.
Below is the link to the book and CD_ROM that comes with this kit.




(clique na imagem para fazer download) 




O conjunto (9754) permite que se construa pequenos robôs controlados pelo Micro Scout, um hub com sensor luz, motor e um sistema de controle.
Três níveis de construção estão programados : Sith Aprendiz, Sith Senhor e Sith Master. No Sith Aprendiz o manual permite-nos construir passo a passo o nossos primeiros robots: O maléfico L-8GO, uma criação original do LEGO®, depois o um Droid Caçador em posição de marcha. No  Sith Senhor, as instruções permitem que você construa Droidekas e depois dois droid caminhantes criado pela LEGO: o Stepper e o X-Walker. Estes últimos robots podem ser amplamente personalizados.
No nível Sith Master, as istruções permitem construir a construção mais importante deste set : o terrível AT-AT ! Por fim, com algumas indicações podemos construir um AAT bem como uma criatura de Naboo.

O Micro Scout contém sete programas diferentes:
1 - Marcha atrás;
2 - Marcha atrás e depois marcha em frente;
3 - Marcha atrás e, se deteta luz no seu sensor frontal,  marcha em frente;
4 - Se a luz for detectada, marcha em frente.  Se a luz estiver apagada e for ligada novamente, faz marcha atrás e depois para a frente.
5 - Se a luz for detectada, depois perdida (ou desligada) e depois redetectada, anda cada vez mais rápido para a frente.
6 -  Se a luz mudar, faz marcha em frente e depois inverte o sentido.
7 - O Micro Scout emite um código sonoro. Se o código (sequência de sons em luz) for reproduzido corretamente com uma lanterna, vai para a frente. Caso contrário, faz marcha atrás.
Em baixo segue o link para o livro (conjunto de 3) que acompanha este kit.


The set (9754) allows the construction of small robots controlled by Micro Scout, a hub with light sensor, motor and a control system.
Three levels of construction are scheduled: Sith Apprentice, Sith Lord and Sith Master. In the Sith Apprentice, the manual allows us to build our first robots step by step: the evil L-8GO, an original LEGO® creation, then the Droid Hunter in walking position. In Sith Sir, the instructions allow you to build Droidekas and then two walker droid created by LEGO: the Stepper and the X-Walker. These latter robots can be widely customized.
At the Sith Master level, instructions allow you to build the most important construction of this set: the terrible AT-AT! Finally, with some pointers we can build an AAT as well as a Naboo creature.

Micro Scout contains seven different programs:

1 - Reverse gear;
2 - March backwards and then march forward;
3 - Reverse and, if light is detected on your front sensor, go forward;
4 - If the light is detected, move forward. If the light is off and turned on again, reverse and then forward.
5 - If the light is detected, then lost (or turned off) and then redetected, it moves faster and faster forward.
6 - If the light changes, move forward and then reverse the direction.
7 - The Micro Scout emits a sound code. If the code (sequence of sounds in light) is correctly reproduced with a flashlight, it moves forward. Otherwise, reverse.
Below is the link to the book (set of 3) that comes with this kit


9754 - os 3 livros de instruções

Outros aspectos sobre o Micro Scout

Aprsento aqui outra informação adicional a estes kits, as quais necessitei no meu percurso de utilização.
Em primeiro lugar, dado o avançado estado de uso de alguns destes robots, e eventualmente por descuido ( deixar as pilhas - 2 AA) dentro do compartimento, estas criam um depósito que corrói as ligações elétricas, nomeadamente junto ao pólo negativo.
Pessoalmente, e porque comprei um destes sets em segunda mão, tive de recuperar o Micro Scout, pois o mesmo apresentava a característica de intermitência no seu desempenho, devido à oxidação interna. Desmontei-o quase completamente e limpei as partes oxidadas. "Resoldei" por fim o terminal do pólo negativo.
Apresento aqui uma imagem de um site onde se refere a reparação. Contudo, pessoalmente não desmontei completamente o Micro Scout (não o separei da base cinzenta escura, pois teria uma reparação algo demorada e difícil) e depois de o limpar cuidadosamente voltei a soldar o pólo negativo (na imagem assinalo com uma sete a parte onde soldei).
A primeira imagem mostra os constituintes internos do Micro Scout. a segunda o ponto onde soldei (as imagens não são da minha autoria - provêm de um site - clique aqui). No fim deste post apresento um vídeo do meu robot em movimento depois de reparado.


In this post I put other additional information to these kits, which I needed in my course of use.
First of all, given the advanced state of use of some of these robots, and eventually due to carelessness (leaving the batteries - 2 AA) inside the compartment, they create a deposit that corrodes the electrical connections, namely near the negative pole.
Personally, and because I bought one of these sets second-hand, I had to recover the Micro Scout, as it had a flashing feature in its performance, due to internal oxidation. I took it apart almost completely and cleaned the oxidized parts. I finally "solved" the negative pole terminal.
Here is an image of a website where the repair is concerned. However, personally I did not completely dismantle the Micro Scout (I did not separate it from the dark gray base, as it would take a long and difficult repair) and after carefully cleaning it, I soldered the negative pole again (in the image I mark the part where I soldered with a seven). ).

The first image shows the internal constituents of the Micro Scout. the second the point where I soldered (the images are not my own - they come from a website - click here). At the end of this post I present a video of my robot in motion after repair.






Sobre o modo P (power mode)

A LEGO®  sempre referiu que iria explicar a sua utilização no outono de 2000 no seu site dedicado ao MINDSTORMS®/Dark Side Developer. Contudo, segundo aficionados da LEGO®, tal não aconteceu na altura. 
A LEGO® disponibiliza então um conjunto de instruções/ferramentas de programação denominada LEGO Software Development Kit (SDK) cuja última versão é a 2.5 , a qual visou dar apoio técnico à utilização de software e programação entre vários robots da LEGO® , nomeadamente o RIS 2.0 e a sua torre USB, com o Scout e o Spybotics. 
Para quem queira saber mais faça o donwload no link acima ou visite a página de um grande investigador a nível individual nesta área - philohome.com.

Outros encetaram tentativas de programação no modo P utilizando para tal inputs de luz no Micro Scout. Usaram por referência o conhecimento obtido no modelo LEGO Technic 8479, o primeiro modelo controlado da LEGO através da leitura ótica de códigos de barras (imagens abaixo). A LEGO publicou online software para gerar e imprimir códigos de barras para controlar o 8479 (clique aqui para fazer download). O Scout possui uma VLL que possibilita este ser um intermediário na programação do MicroScout, em P mode.(nota posterior: o software ROBOLAB versão 2.9.4c possibilita tal através da programação do Scout e deste a programação do Microscout e do Code Pilot (ver página específica sobre ROBOLAB neste blog). Ver vídeo de experiência básica de comunicação VLL (ver mais abaixo). 

LEGO®  has always said that it would explain its use in the fall of 2000 on its website dedicated to mindstorms / Darl Side Developer. However, according to LEGO aficionados, this did not happen at the time.
LEGO®  then provides a set of instructions / programming tools called the LEGO Software Development Kit (SDK), the latest version of which is 2.5, which aimed to provide technical support for the use of software and programming between various LEGO®  robots, namely RIS 2.0 and your USB tower, with Scout and Spybotics.
For those who want to know more, download the link above or visit the page of a great individual researcher in this area - philohome.com.
Others initiated attempts at programming in P mode using light inputs in the Micro Scout. They used the knowledge obtained in the LEGO Technic 8479 model, the first controlled model from LEGO®  through optical bar code reading (images below) by reference. LEGO has published online software to generate and print barcodes to control the 8479 (click here to download)Scout has a VLL that allows it to be an intermediary in MicroScout programming, in P mode.(Later note: ROBOLAB software version 2.9.4c makes this possible by programming the Scout and then programming the Microscout and Code Pilot (see specific page on ROBOLAB in this blog). See video of basic VLL communication experience below. )



o conjunto 8479 - O conjunto com o code pilot


o cartão de programação


o software Codepilot


Vídeo de promoção comercial do code pilot


Um video de divulgação do conjunto base do 
Code Pilot - o 8479

Esta programação era feita através de ligação de luz visível (Visible Light Link (VLL), em inglês). Para quem quiser "mergulhar" neste mundo consulte o link (ainda em funcionamento) de elecbrick de Doug Eaton ou a página de um japonês denominda "The  Cave of Mindstorms" datada de 2004, o qual usa uma aplicação para controlar o Micro Scout com a torre USB do RIS 2.0.
Barnaby Walters possui uma experiência bem sucedida. O site PBrick (um ótimo site) refere a mesma experiência usando outro equipamento. Vale a pena passar os olhos por eles todos.

Outros ainda usaram os sinais de luz emitidos pelo Spybotics ( o qual pode ser controlado, com alguma eficácia, por um RCX, por robolab 2.9.4, ou até por programas com linguagens diversas, nomeadamente NQC). Em baixo vídeo do youtube sobre uma destas experiências.


This programming was done through a visible light link (Visible Light Link (VLL), in English). For those who want to "dive" in this world see the link (still working) by elecbrick by Doug Eaton or the page of a Japanese called "The Cave of Mindstorms" dated 2004, which uses an application to control the Micro Scout with the RIS 2.0 USB tower.
Barnaby Walters has a successful experience. The PBrick site (a great site) refers to the same experience using other equipment. It is worth looking through them all.

Still others used the light signals emitted by Spybotics (which can be controlled, with some efficiency, by an RCX, by robolab 2.9.4, or even by programs with different languages, namely NQC. In a low youtube video about one of these experiences.






(atualizada em 03-04-2025)

sábado, 14 de março de 2020

Manual Robolab em português e em inglês

O primeiro pbrick da LEGO®, o RCX era programado com software da National Instruments (NI) denominado Robolab, na sua versão escolar, o qual tinha por base o software LabView da NI. 
Na época foram editados vários livros base para adestramento no uso do software Robolab em contexto educativo (código 900057 - bricklink). Os mesmos foram editados em diversas línguas.   Em língua portuguesa só conheço uma edição (2003) que compila e adequa o texto original dos 3 livros. É este livro que  agora disponibilizo aqui. Clique na imagem para o aceder. 

The first LEGO® pbrick, the RCX, was programmed with National Instruments (NI) software called Robolab, in its school version, which was based on NI's LabView software.
At the time, several base books were published for training in the use of the Robolab software in an educational context (code 900057 - bricklink). They have been edited in several languages. In Portuguese, I only know one edition (2003) that compiles and adapts the original text of the 3 books. It is this book that I now make available here. Click on the image to access it.



Robolab - versão portuguesa


Para quem quer ir mais além, os 3 livros originais em língua inglesa num só (formato digital).

For those who want to go further,  the 3 original books in English in one (digital format).



Como curiosidade, coloco aqui capas de algumas versões deste manual. Note-se que o mesmo foi editado pela LEGO DACTA, pela LEGO Educational Division e até pela LEGO Education, ora como "Robolab" ou, mais tarde, como "Mindstorms for Schools". Foi de igual modo editado em 3 volumos separados e, claro,  em diversas línguas. 

As a curiosity, I've included here the covers of some versions of this manual. Note that it was published by LEGO DACTA, the LEGO Educational Division, and even by LEGO Education, sometimes as "Robolab" or, later, as "Mindstorms for Schools." It was also published in three separate volumes and, of course, in several languages.


versão em espanhol


versão em russo


versão em japonês


versão em francês


(atualizada em 28/07/2025)

segunda-feira, 9 de março de 2020

O RCX : Das origens e dos aspectos técnicos... (parte I)

A LEGO Group, em parceria, no hardware, com o Instituto de Tecnologia de Massachusetts (Massachusetts Institute of Technology- MIT) e a National Instruments (NI), no software, lança em setembro ano de 1998 o LEGO®  RCX - Robotic Command System (originalmente denominado como protótipo como Robotics Control System), numa gama denominada MindStorms®. Este é o primeiro robot educativo autónomo criado para o ensino das STEAM. Foi apresentado em janeiro de 1998 na feira internacional do brinquedo em Londres e comercializado mundialmente com o nome de Robotics Invention System (RIS). Uma larga gama de kits educativos e para o usurário comum foram então desenvolvidos... mas disso falaremos mais tarde. Fica aqui uma foto de um estudo da forma do RCX, uma foto do seu fabrico na fábrica na Suiça, a foto do RCX 000001 e um dos vídeos promocionais da época (video integrado no CD-ROM RIS).

The LEGO Group, in partnership, without hardware, with the Massachusetts Institute of Technology (MIT) and National Instruments (NI), without software, launches in September 1998 the LEGO® RCX - Robotic Command System (firstly named in prototype as  Robotics Control System ), in a range called Mindstorms® . This is the first educational robot created for teaching STEAM. It was presented in January 1998 at the international toy fair in London and marketed worldwide under the name of Robotics Invention System (RIS). A wide range of educational kits and for the common user were then activated ... but they talk later. Here is a photo of a study of the shape of the RCX, a photo of its manufacture at the factory in Switzerland, the photo of the RCX 000001 and one of the promotional videos of the time(video included on the RIS CD-ROM)


Protótipo original para o estudo da forma do RCX


Primeira fábrica do RCX - Suíça


Eventualmente o primeiro exemplar, em exposição em 2008


Dois vídeos de divulgação comercial do RCX


vídeo promocional

John Holbrook, cidadão americano que tem dedicado largas horas ao estudo e divulgação do robot  RCX da LEGO® Education, possui uma página online com uma apresentação muito sucinta mas muito boa sobre este primeiro tijolo programável de LEGO®. Chama-se a página e o texto nela inscrito " O RCX, 19 anos depois" (escrita em 2017). O leitor deve aceder à mesma para obter um conhecimento básico sobre este robot. Para a ler em português, aceda à página e clique com o botão do lado direito do rato sobre o fundo da mesma. Na caixa de seleção que aparece selecione traduzir. Ele é totalmente traduzido para português, com boa qualidade.

John Holbrook, an American citizen who has spent long hours studying and publicizing the LEGO® Education RCX robot, has an online page with a very succinct but very good presentation on this first LEGO® programmable brick. The page and the text on it are called "The RCX, 19 years later" (written in 2017). The reader must access it to obtain a basic knowledge about this robot. To read it in Portuguese, go to the page and right-click on the bottom of the page. In the selection box that appears select translate. It is fully translated into Portuguese, with good quality





(página atualizada em 06/03/2024)




A Metodologia dos 4C

A LEGO® Education e a utilização dos seus produtos em contexto educativo baseiam-se na estrutura 4Cs, ou seja, a aprendizagem acontecerá por meio de quatro etapas: Connect (Conectar), Construct (Construir), Contemplate (Analisar) e Continue (Continuar). De seguida a explicação de cada uma delas:

LEGO® Education and the use of its products in an educational context are based on the 4Cs structure, that is, learning will take place through four stages: Connect, Construct, Contemplate and Continue. Then the explanation of each of them:

CONNECT
Conectar

Esta é a fase de introdução ao tema, ao projecto o à ideia, de forma que a partir desse momento os alunos possam fazer perguntas esclarecedoras e desenvolver o conhecimento que possuíam até então. É o momento de contextualizar com base numa situação diária que os alunos vivenciaram.

This is the phase of introduction to the theme, the project or the idea, so that from that moment students can ask clarifying questions and develop the knowledge they had until then. It is the time to contextualize based on a daily situation that students experienced.

CONSTRUCT
Construir

Cada tarefa inclui uma atividade de construção para promover experimentação e explorar através de artefatos que podem ser lembrados posteriormente. É o momento em que um modelo ou projeto é construído, graças ao apoio dos guias fornecidos pela LEGO®Education.

Each task includes a construction activity to promote experimentation and explore through artifacts that can be remembered later. It is the moment when a model or project is built, thanks to the support of the guides provided by LEGO®Education.

CONTEMPLATE
Analisar

Os alunos refletem sobre o que foi aprendido e compartilham ideias e pontos de vista. É hora de criar um debate entre os próprios alunos e entre os professores e eles: o que eles observam, por que funciona assim ...  levando os novos conhecimentos para a etapa seguinte.

Students reflect on what has been learned and share ideas and points of view. It is time to create a debate between the students themselves and between the teachers and them: what they observe, why it works like this ... taking new knowledge to the next stage.


CONTINUE
Continuar

Cada tarefa termina com uma nova tarefa baseada no que acabou de ser aprendido, mantendo-os motivados e curiosos. É o momento em que um desafio foi resolvido, propondo outro para incentivar sua criatividade quando se trata de encontrar alternativas diferentes.

Each task ends with a new task based on what has just been learned, keeping them motivated and curious. It is the moment when a challenge has been solved, proposing another one to encourage your creativity when it comes to finding different alternatives.





Esta metodologia é aplicada em todos os produtos da LEGO®Education, independentemente da área de aprendizagem ou da faixa etária a que se destinam.

This methodology is applied to all LEGO®Education products, regardless of the learning area or the age group for which they are intended.

segunda-feira, 2 de março de 2020

Antes do Mindstorms... MIT, LEGO e as experiências...

Antes do tijolo amarelo RCX da gama LEGO® MINDSTORMS®  (1998), o MIT Media Laboratory com o apoio da LEGO Group e da National Science Foundation, desenvolveu durante largos anos investigação (Programmable Brick project), quer em software quer em hardware, para o ensino da robótica. Tendo por base a investigação/liderança do Dr. Seymour Papert e Mitchel Resnick, os investigadores Fred  Martin, Randy Sargent e Brian Silverman, desenvolveram cerca de 40 tipos de tijolos programáveis para crianças, os quais foram testados nas escolas americanas parceiras (figura 6, alguns exemplares). O tijolo 6502 (anos 1987/89), foi o primeiro protótipo de uso nas escolas. De difícil manutenção e extremamente ruidoso a nível dos sensores. O tijolo eletrónico (1989/91 - figura 1), já possibilitou o uso de cablagens para imputs e outputs. Possui as ligações para as fichas LEGO 766c01. Contudo o tijolo de bolso programável, conhecido como "Pocket brick" (1993/95, figuras 2 e 3) foi um dos melhores produtos desenvolvidos embora tivesse um custo de produção relativamente elevado. Este tijolo já possui ligações eléctricas LEGO em placas de 2x2. Por fim, surgiu o modelo 120 (1994)  o qual era recarregável em termos de energia, com vários imputs e outputs, e programado com a linguagem LogoBlocks. Estes dois últimos tijolos, foram sem dúvida passos extremamente importantes cujo sucesso levou a LEGO® a criar o RCX, o seu primeiro tijolo programável. Vale a pena mergulhar nos anos que antecederam este produto educativo. Estes anos foram partilhados com os dois produtos comerciais da LEGO, o interface A e B. Foram 12 anos de grande inovação e criatividade. Em baixo fotos dos protótipos testados e as últimas referem-se a alguns dos inúmeros Cricket.

Before the RCX yellow brick of the LEGO® MINDSTORMS®  range (1998), the MIT Media Laboratory, with the support of the LEGO Group and the National Science Foundation, developed for many years research (Programmable Brick project), both in software and hardware, for teaching of robotics. Based on the research / leadership of Dr. Seymour Papert and Mitchel Resnick, researchers Fred Martin, Randy Sargent and Brian Silverman have developed about 40 types of programmable bricks for children, which have been tested at partner American schools. Brick 6502 (years 1987/89), was the first prototype to be used in schools. Difficult to maintain and extremely noisy at the sensor level. The electronic brick (1989/91 - figure 1), has already made possible the use of wiring for imputs and outputs. However, the programmable pocket brick, known as "Pocket brick" (1993/95, figures 2 and 3) was one of the best products developed although it had a relatively high cost of production. Finally, the model 120 (1994) appeared, which was rechargeable in terms of energy, with several imputs and outputs, and programmed with the LogoBlocks language. These last two bricks were undoubtedly extremely important steps, the success of which led LEGO®  to create the RCX, its first programmable brick. It is worth diving into the years leading up to this educational product. It was 12 years of great innovation and sharing. Below are photos of the prototypes tested and the last ones refer to some of the numerous Crickets.


figura 1

figura 2

figura 3

figura 4

figura 5

figura 6


Este período ficou de igual modo registado em teses e outros documentos. Seguem-se alguns documentos (em inglês) com relevância para compreensão deste processo de investigação, quer tecnológico quer pedagógico.


This period was also recorded in theses and other documents. Following are some documents (in English) with relevance for understanding this research process, both technological and pedagogical.

Behavior Construction Kits
Mitchel Resnick
Epistemology and Learning Group
The Media Laboratory
Massachusetts Institute of Technology

"To mindstorms and beyond: evolution of a construction kit for magical machines"
Computer Science



(sobre o model 120 - Red Brick - Manual completo (1994 e seguintes) )
The Programmable Brick Handbook
Frédérick Martin
Engineering
1997


(sobre o  Pocket Programmable Brick (1993 to 1995))
The programmable LEGO brick : ubiquitous computing for kids
J. R. Sargent
Engineering
1995


(sobre o Electronic Bricks (1989 to 1991))
Microdevelopment of co-construction of knowledge during problem solving : puzzled minds, weird creatures, and wuggles
1993

(sobre o 6502 Programmable Brick (1987 to 1989))
Using LEGO Robots to Explore Dynamics
página atualizada em 13/11/2025